De pædagogiske principper
Vort arbejde bygger på en humanistisk grundholdning til mennesker og deres udvikling.
- vi mener, at et menneske er et værdifuldt individ.
- vi mener, at barnet er et selvstændigt individ, der kan bidrage til egen udvikling via relationer til og krav fra omgivelserne.
- vi mener, at det enkelte barn er unikt og har krav på at blive mødt med respekt for sin person og sin baggrund.
- vi mener, at alle mennesker er født med ressourcer, som det er vores opgave at støtte, for at det kan udfolde sig i fuldt flor.
Barnet har krav på:
- at blive anerkendt
- at blive lyttet til og få indflydelse.
- at blive taget alvorligt.
- at udforske, afprøve viden og holdninger.
- at blive udfordret af nærværende voksne.
- at blive tolereret i forhold til andres synspunkter, at få evne og vilje til at forestå andres tænkemåder og handlinger.
Kravet til det pædagogiske personale er:
- At tage hensyn til og sætte fokus på det enkelt barn.
- At voksne viser omsorg og kunne opfylde, aflæse og forstå barnets behov.
- At de vil være fuldt ansvarlig for hver enkelt barns hele udvikling.
- At de være ansvarlig for sprogstimulering.
- At voksne forpligter sig over for fællesskabet.
- At de tager barnet og dets familie alvorligt.
Kravet til forældrene er at:
- Vi ønsker en fælles forståelse til barnets udvikling.
- Vi ønsker en jævnlig og hyppig dialog.
- Vi ønsker en opbakning i vort arbejde udtrykt i at forældrene deltager i forældremøder.
- Vi ønsker opbakning af børnene ved at forældrene er tilstedet til fødselsdage, fester og lignende.
- Vi ønsker, at forældrene respekterer og overholder vore åbnings- og lukketider.
- Hvis barnet skal hentes af en anden end far og mor, skal vi have besked. Ellers nægter vi at aflevere barnet til en for os ukendt person.