Dialogisklæsning

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.17.6″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]
Dialogisklæsning

Formål:

Målgruppen var alle børn fra 4-6 år. Vores mål for børnene var:

  • at styrke børnenes sprogligfærdigheder generelt
  • at udvikle børnenes sprogligforståelse
  • at børnene er aktivt deltagende under læsnings forløbene
  • at børnene har det sjovt og hyggeligt ved at lege og eksperimentere med både det danske og modersmål sprog
  • at aktivere børnene så de reflektere over bogens indhold og handlinger samt slutning
  • at børn indser de underliggende værdier der findes i historien, og diskuterer det, og har en holdning til det.
  • At udvikle børnenes fantasi, samt kreative tankegang.

Forløbet:

Børnegruppe: Børnene blev delt op i to gruppe 8-10 børn i hver gruppe.

Vi læser en valgt historie op to gange om ugen á 2 timer. Genlæser bogen, derefter diskuterer vi sammen med børn historien og historiens indhold, rollerne osv. Igennem de diskussionen og de stillede spørgsmål, trækker vi historiens pointer op og diskuterer det sammen med børnene. Vi taler om de nye ord og sætninger, vi forklarer det gennem at lave ordene til noget livligt der kan bevæges og skuespilles. Vi bruger ægte/rigtige materialer som svarer til historien og nøgleordene. Vi tegner, klipper og maler temaer som historien omhandler. Vi afslutter arbejdet med bogen ved at lave en udstilling. Til sidste spiller børnene og voksne rollespil på scenen med kulisser og andre tilbehør. 

Ansvarlige: to faste voksne (Dansk og tosprogede medarbejder)

Informations formidling: Lederen informerer forældre og personale.

Evaluering: en gang om måneden til personalemøde og ledelsesteam. En gang om måneden sparre vi med sprogvejleder, Malene Meyer, omkring dialogisk læsnings tiltaget.

Resultat:

Vi kan alle både personale og forældre mærke, at dialogisklæsning er en effektiv metode, som gør en stor forskel hos børnene i forhold til udvikling af børnenes sproglige færdigheder.

Opmærksomhedspunkter:

Det vigtigste er at man tager det alvorligt. Og at man har forberedt sig ordentligt, så man har alle ting samlet og er parat til læsningen med børnegruppen. De fysiske rammer, kræver at der er skabt hygge, lys og ro.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]